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Notfallversorgung von chemischen und thermischen Augenverätzungen

Author: R. Kuckelkorn; N. Schrage; G. Keller; C. Redbrake; Universitätsklinikum der RWTH Aachen, Deutschland Abteilung für Augenheilkunde

Publication: Acta Opthalmol Scand. 2002 Februar; 80(1):4-10

Chemische und thermische Augenverletzungen sind für einen kleinen aber wichtigen Teil der Okular Traumata verantwortlich. Die Schnelligkeit, mit der die Augenspülung beginnt, hat großen Einfluss auf die Prognose und Ergebnis der Augenverätzung. Normalerweise wird Wasser zur Augenspülung empfohlen. Wasser ist jedoch hypotonisch zur Hornhaut-Stroma. Das osmotische Gefälle verursacht einen verstärkten Wassereindrang in die Hornhautstrukturen. Wir empfehlen daher eine Flüssigkeit mit höherer Osmosewirkung für die Erstspülung, um das dort vorhandene Wasser und die aufgelösten aggressiven Medien aus dem verätzen Gewebe auszuwaschen. Universell verwendbare Systeme, wie amphote re Lösungen, die eine unspezifische Bindung mit Säuren und Laugen eingehen, sind eine bequeme Möglichkeit bei Neutralisierungen im Notfall. Sowohl die herkömmliche Anti-Entzündungs-Therapie als auch schnelle klinische Maßnahmen sind sehr wichtig, um die Verätzung en von Gewebe zu reduzieren. Bei sehr schweren Augenverätzungen kann mittels Tenonplastik die Bindehaut-Oberfläche wieder hergestellt werden, ebenso die Limbus Vas kularität und sie beugt auch Nekrose im vorderen Segment des Auges vor.

Thanks for the opportunity to sing the praises of the Morgan Lens! Those of us who have been in the field for a while wonder what we ever did without them!  We find two general uses for the lenses.   One is for contact irritation:  most typically, splashes.  After local anesthetic, for ease of insertion, the lenses fit comfortably on patients of all ages and provide gentle and thorough irrigation of irritant substances. We have many cases of this type.  The second most common use is for patients show suffer multiple injuries due to automobile accidents, major trauma, burns, falls, etc.  Not only does the lens thoroughly irrigate the eye, removing most or all of the debris that has accumulated, it more importantly frees up the nurse's hands so that she can perform other lifesaving functions.  Quite frankly, eye irrigation was treated as "the bottom of the list" often because other patient's other injuries were more devastating with higher morbidity and mortality.  Particularly in the burn patient, the soothing effect of the irrigation and potential to prevent infection or further injury, make it an easy to use, valuable asset for patient care.

Registered Nurse (Montana)

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Why Use The Morgan Lens?

The Morgan Lens is used in 90% of hospital emergency departments in the USA and can be inserted in less than 20 seconds. There simply is no other "hands-free" method of eye irrigation. Nothing else frees medical personnel to treat other injuries or to transport the patient while irrigation is underway. Nothing is more effective at treating ocular chemical, thermal, and actinic burns or removing non-embedded foreign bodies, even when the patient's eyes are closed tightly. Its design makes it simple and straightforward to use so minimal training is required.